اخبار > دستور العمل تدوين تحقیق پایانی مقطع سطح دو



 

کد خبر:٣٧٥٦١٤بازدید:2990تاریخ درج:سه شنبه ٢٤ فروردين ١٣٩٥

 دستور العمل تدوين تحقیق پایانی مقطع سطح دو

 

بسم الله الرحمن الرحیم

درآمد

جهت توان­مندسازی دانش­ پژوهان در به‌کارگیری روش­های علمی تحقیق، بهره ­برداری از منابع رشته تخصّصی و ایجاد زمینه ­های خلّاقیّت و نوآوری علمی و پژوهشی، ارائه یک تحقیق پایانی در پایان سطح دو الزامی است و ارائه آن توسط دانش ­پژوه، شرط دریافت دانش ­نامه سطح دو می ­باشد.

به ‌منظور ایجاد نظم بیشتر در اجرای برنامه­ های آموزشی و وحدت رویه در اصول اجرایی واحد های آموزشی تخصّصی و به جهت تسهیل و تسریع در امور آموزشی، به ­حول و قوه الهی و عنایت حضرت ولی عصر(عج) آیین‌نامه ‌های آموزشی مورد بازنگری و تدوین مجدّد قرار گرفت[1] که پس از تأیید مدیر محترم حوزه­ های علمیه سراسر کشور حضرت آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری(حفظه الله) به مدیران محترم مراکز آموزشی جهت  اجرا  ابلاغ  گردید.

با توجه به فصل یازدهم، ماده 48 آیین نامه، دستور العمل تدوین تحقیق پایانی بر عهده معاونت پژوهش واحدهای آموزش تخصّصی گذاشته شده و دانش‌ پژوه موظف است طبق دستور العمل معاونت پژوهش آن واحد آموزشی، عمل کند.

بر این اساس دستور العمل تدوین تحقیق پایانی سطح دو به شرح ذیل توسط معاونت پژوهش مرکز تخصصی علوم حدیث تدوین گردید:

کلیات

ماده 1. تدوین یک مقاله پایانی  علمی    تخصّصی شرط دریافت دانش ­نامه سطح دو است.

تبصره: تعریف مقاله: نوشته ‌ای با نثری روشن و رسا، در موضوعی خاص و محدود، شامل ارجاع ‌های لازم با ساختاری منسجم؛ به عبارت ديگر يك مقاله علمي، ر­ه ­آورد تجربه و تمرين در سازماندهي فكري است؛ به اين معنا كه نويسنده، نتيجه پژوهش هاي خود را به شكل منظم طبقه ­بندي کرده و به ساده‌ترين روش بيان كند .

ماده 2. ارزش درسی مقاله براى رشته علوم حدیث در مقطع کارشناسی، طبق مصوّبه کلیات رشته علوم اسلامی با گرایش علوم حدیث سطح دو، مطابق 64 ساعت عملی است.

تبصره: زمان انتخاب موضوع مقاله، پس از گذراندن دو سوم از ساعات دروس تحصیلی است.

ماده3. حداقل نمره قبولی مقاله 14 از 20 است.

ماده 4. تمام مراحل تدوین مقاله از جمله تعیین استاد مشاور و انتخاب موضوع با مشاوره، تأیید و نظارت معاونت پژوهش مرکز تخصّصی انجام می­ شود.

شرایط و وظایف استاد مشاور

ماده 5. نگارش مقاله توسط دانش­ پژوه با هدایت یک استاد مشاور صورت می‌گیرد.

تبصره: اساتید مشاور بايد شهرت علمى یا سابقه تأليف و یا سه سال تدريس قابل قبول در موضوع مرتبط با مقاله را دارا باشند و تشخیص این امر به عهده شورای پژوهش است.

ماده 6. در صورتی که موضوع یا استاد مشاور پیشنهادی، در شورای پژوهش پذیرفته نشود، دانش پژوه موظّف است مراحل اخذ موضوع یا تعیین استاد مشاور را تکرار کند.

تبصره: یکی از شرایط تأیید موضوع، تأیید آن توسط استاد مشاور است.

ماده 7. هرگاه استاد مشاور بنابر دلايلى از قبيل: انصراف، بيمارى، فوت يا مسافرت نتواند وظايف خود را تا پايان كار ادامه دهد، استاد جايگزين تعيين خواهد شد.

ماده 8.  وظايف استاد مشاور عبارت است از:

1. راهنمايى دانش­ پژوه در انتخاب موضوع و عنوان.

 2. راهنمايى دانش پژوه در تهيه ساختار مقاله و شناسایی و بهره ­گیری از منابع.

3 . راهنمایی دانش پژوه در تحلیل و ارائه علمی موضوع.

4. بررسى کار دانش پژوه و تعيين نقاط قوّت و ضعف آن و راهنمايى وی جهت اصلاح اشكالات و رعايت موازين و معيارهاي نگارشي.

5. بررسی گزارش های ارائه شده توسط دانش پژوه از مراحل پيشرفت به صورت ماهانه به معاونت پژوهش بر اساس فرم ارزش ­یابی (برگ ضمیمه شماره 4).

      6. تكميل دقيق فرم هاى مربوط به مقاله.

7. دستور اصلاح مقاله- در صورت نیاز- پس از دریافت مقاله از دانش پژوه.

8. ارزیابی مقاله و تعیین نمره بر اساس فرم ارزش­ یابی (برگ ضمیمه شماره 5).

9. ارزیابی و تعیین نمره مجدّد برای مقاله مشروط به اصلاح.

10. اهتمام به رشد علمي و اخلاقي دانش پژوه.

انتخاب موضوع

ماده 9. موضوع مقاله، باید پاسخگوی یک  نیاز یا مشکل روشن در حوزه علوم یا معارف حدیث شیعه باشد.

تبصره 1. مقاله بايد حاصل مطالعه، تحقيق و استنتاج طلبه در یک موضوع باشد همچنین تحقيق متون مصوّب يا احيای كتب حدیثی می ­تواند جایگزین مقاله بشود.

تبصره2: موضوعات بین­ رشته­ ای، موضوعات تطبیقی بین شیعه و سنّی، موضوعات تطبیقی بین اسلام و سایر ادیان و مکاتب، موضوعات مرتبط با شناخت و نقد اهل سنّت و مستشرقان و صاحبان ادیان و مکاتب در صورتی که ویژگی مذکور را داشته باشد، پذیرفته می ­شود.

ماده10 . در صورتی که بر اساس نظر شورای پژوهش، موضوع نیازمند اصلاح باشد، دانش پژوه موظف است زیر نظر استاد مشاور، اصلاحات مورد نظر را اعمال نماید و با تأیید معاون پژوهش، موضوع مصوب می­شود.

ماده11. دانش پژوه پس از ابلاغ كتبى عنوان مقاله، در صورت ضرورت، فقط يك بار می‌تواند با موافقت استاد مشاور و تأیید شورای پژوهش، نسبت به تغيير عنوان يا استاد اقدام کند.

تبصره. تغيير عنوان مى تواند به صورت تبديل، توسيع و تحديد باشد، مشروط بر اينكه از حداكثر فرصت زمانى تدوین تجاوز نكند؛ در غیر این صورت، دانش پژوه مشمول مقرّرات تأخیر خواهد شد.

ماده 21. مطابق قانون، سرقت علمى جرم است، در صورت احراز این موضوع، امتیازی به دانش پژوه تعلّق نمی گیرد.

تبصره1: در صورت فوق دانش پژوه موظف است مجدّداً با تأیید شورای پژوهش و پس از کسر دو نمره از نمره نهایی برای نگارش مقاله اقدام نماید.

تبصره2: موضوع مقاله نمىتواند تكرار كارهاى ديگر باشد ولی در صورت داشتن رويكرد جديد، اخذ و نگارش آن بلامانع است.

وظایف و اختیارات معاونت پژوهش

ماده13. معاونت پژوهش موظف است پس از دریافت موضوع مقاله و مشخّصات استاد مشاور پیشنهادی از سوی دانش پژوه، ظرف مدّت حداکثر پانزده روز، بر اساس رأی شورای پژوهش، نسبت به آن اظهار نظر کند.

ماده 14. هر مقاله علاوه بر ارزیابی توسط استاد مشاور توسط معاون پژوهش یا استاد دیگری ارزیابی می­شود.

 تبصره. نمره مقاله بر اساس معدل نمره استاد مشاور و معاونت پژوهش تعيين  مى شود.

ماده 15. معاونت پژوهش موظف است جهت تسهیل در نگارش و ارتقای سطح مقالات پایانی اقدامات زیر را انجام دهد:

1.  برگزاری کارگاه آموزش مقاله ­نویسی علمی.

2.  ارائه مشاوره در انتخاب موضوع مقاله.

3.  ارائه مشاوره در انتخاب استاد مشاور.

4.  معرّفی دانش پژوه به استاد مشاور.

5.  تشکیل شورای پژوهش برای بررسی موضوع و استاد پیشنهادی.

6.  اخذ و بررسى گزارشهای پيشرفت یک ماهه تدوين مقاله.

7.  پیگیری روند نگارش مقاله تا رسیدن به نتیجه نهایی.

8.  پرداخت حق ­الزحمه استاد مشاور بر اساس هشت ساعت آموزشی.

9.  تقدیر از مقالات برتر و پیگیری نشر آن در مجلّات علمی.

تبصره 1. حق معنوی نشر مقاله در اختیار مرکز تخصّصی حدیث می­ باشد.

تبصره 2. در صورتی که مقاله، موفق به اخذ مجوّز چاپ شود، انتشار آن به صورت مشترک  بین دانش پژوه (اسم اول) و استاد مشاور (اسم دوم) چاپ می­ شود.

وظایف دانش پژوه )ضوابط(

ماده 16. حداکثر زمان برای تدوین مقاله، یک ترم تحصیلی پس از اتمام رسمی دروس است.

 تبصره1 . دانش پژوه موظف است، در صورت عدم نگارش مقاله در زمان مقرّر، در صورت تأیید معاونت پژوهش، در زمان­ های بعدی به نگارش آن اقدام کند.

تبصره2. هر ترم  تأخیر در تحویل مقاله نهایی، موجب کسر یک نمره از نمره نهایی خواهد شد.

تبصره3. در صورتی که مجموع نمرات کسر شده از نمره نهایی مقاله، موجب تنزّل اجباری آن به کمتر از 14 شود، در صورت تأیید معاونت پژوهش و پس از کسر شش نمره از نمره نهایی، فقط برای یک ترم دیگر به دانش پژوه فرصت داده می­شود که مقاله را آماده تحویل نماید.

تبصره4. اگر دانش پژوه بتواند در این مدّت مقاله ­ای بنویسد که نمره کامل (14) را اخذ کند، دانشنامه تخصّصی به وی تعلّق می­گیرد.

 تبصره5. پس از اتمام مدت زمان تحصیل(نه نیم ترم از زمان پذیرش در سطح دو) دانش پژوه از اخذ دانشنامه محروم شده و فقط می‌تواند گواهی گذراندن دروس را دریافت کند.

ماده 17. مقاله باید در محیط Word  و حداقل در 15 صفحه A4 (300 كلمهاى) و حداکثر  25 صفحه (7500 کلمه) باشد.

 ماده 18. نتيجه ارزیابی مقاله نهایی یکی از حالت‌هاي زير است:

الف) پذيرش شده: مقاله‌ای است كه اشكال قابل توجّهی از نظر شكلى و محتوايى ندارد یا اشکالات آن در حدّ کسر حداکثر دو نمره است.

ب) پذيرش مشروط: مقاله­ای است كه پذيرش آن منوط به رفع اشكالات شده باشد.

 ج) مردود: مقاله­ای است كه حداقل نمره قبولی (14) را کسب نکند.

ماده 19. در صورت پذیرش مشروط مقاله، دانش پژوه حداکثر یک ماه فرصت دارد تا اصلاحات را انجام داده و مقاله را مجدّدا ارائه کند.

تبصره1. هر ماه مهلت اضافی برای اصلاح مقاله موجب کسر یک نمره از نمره نهایی خواهد شد.

تبصره2. در صورتی که دانش پژوه نتواند از فرصت­های مذکور برای گرفتن پذیرش مقاله استفاده کند، مقاله او مردود اعلام می ­شود.

ماده 20. در صورت مردود شدن مقاله و تأیید معاونت پژوهش، دانش پژوه فقط يك بار ديگر به مدّت یک نیم سال فرصت خواهد داشت که مقاله­اش را ارائه کند.

تبصره. ارائه فرصت مجدد توسط شورای پژوهش، پس از کسر دو نمره از نمره نهایی مقاله صورت می ­گیرد.

شیوه نگارش مقاله

ماده 21. هر مقاله دارای بخش‌های اصلی زیر است:

1.    عنوان:

    رعایت ویژگی ­های ذیل در انتخاب عنوان لازم است:

·      كوتاه(نباید بیش از 12 کلمه باشد)، دقيق، رسا( سازگار با محتوای مقاله) و جذّاب

2.    چکیده:

رعایت ویژگی ­های ذیل در چکیده لازم است:

·  شامل130 تا 150 کلمه

·  تبیین دقیق موضوع

·  تبیین ضرورت، هدف و مأموریت مقاله

·  تبیین فرضیه یا نظریه مقاله

·  اشاره به نوآوری مقاله

 

3.     کلید واژه:

رعایت ویژگی­های ذیل در کلید واژه لازم است:

·     استفاده نکردن از کلمات عنوان

·     استفاده از کلمات پرکاربرد مقاله

·     از کلید‌واژه ترکیبی هم می‌توان استفاده نمود

·     شامل 5 تا 7 کلمه

·     استفاده از کلمات تخصصی

·    استفاده از عنوان شاخه­ای از دانش­های حدیثی که موضوع مقاله زیر مجموعه آن است، به عنوان آخرین کلیدواژه

4.     مقدمه:

رعایت ویژگی­های ذیل در مقدمه لازم است:

·    كوتاه (حداکثر دو صفحه)

·    تبیین موضوع

·    تبیین ضرورت موضوع و هدف مقاله

·    بیان سوالات اصلی و فرعی مقاله

·    بیان فرضیه­ای متناسب با سوال اصلی مقاله

·    تبیین فایده مقاله

·    بیان پیشینه موضوع

·    بیان ویژگی مقاله نسبت به کارهای قبلی

·    بیان روش گرد­آوری و تحلیل مطالب

·    معرفی ساختار مقاله

5.  متن و پانوشت:

رعایت ویژگی ­های ذیل در متن و پانوشت لازم است:

·    وجود مقدمه و نتیجه­گیری درهر بخش

·    وجود مقدمه و نتیجه ­گیری در هر فصل

·    استفاده از گیومه در نقل قول مستقیم

·    استفاده  از ارجاع (ن.ک) در نقل قول غیر مستقیم در پانوشت

·     ثبت نام کتاب و شماره جلد و صفحه در پا‌نوشت، و در صورت مشترک بودن نام کتاب مانند «امالی» از نام   مولف نیز استفاده می ­شود. به عنوان نمونه: الامالی(شیخ طوسی).

·    قرار نگرفتن دو عنوان پیاپی بدون متن فاصل

·    استفاده از فونت B badr   یا  Badr bol

·    استفاده از قلم متن 14 و اندازه قلم پانوشت 10

·    استفاده از فونت درشت­تر و bold جهت عناوین مقاله (فونت بخش: A Titr   سایز 17، فونت فصل: سایز 16 و فونت زیر فصل 15)

·     فهرست­ گیری توسط word

·  عدم استفاده از متون عربی جز در صورت  نیاز به ­همراه ترجمه (در کلّ مقاله، استفاده از متن چند آیه از این قاعده مستثنی است).

·    طراز بودن متن، فاصله و نیم  ‌فاصله و سایر امور ویرایشی مربوط به فایل ‌های ورد.

·    وجود حداقل یک پیشنهاد و حداکثر سه پیشنهاد پژوهشی در پایانِ مقاله و پس از نتیجه ­گیری

6.      نتیجه­گیری:

 اين قسمت، ساده و توصيفي است و به بيان نتايج حاصل از تحقیق مي­پردازد. در این قسمت نتایج تک­تک بخش­ها و فصل­ها آورده می­شود. عبارت نتیجه، غیر از عبارتی است که در نتایج بخش­ ها و فصل­ه ا آورده شده است. در قسمت نتیجه، مطلب جدیدی آورده نمی­شود و نیازی به پانوشت ندارد.

بخش نتايج يك مقاله داراي دو جنبه كليدي است:

·    توصيف كلي يافته­ هاي مهم مطالعه.

·    بيان واضح و دقيق اطلاعات به دست آمده.

7.      کتاب‌ نامه:

در بخش منابع يا مراجع، فهرست آثار و اسنادي كه در مقاله به آنها آدرس یا ارجاع شده، مي­آيد.

در کتابنامه لازم است نکات ذیل رعایت شود:

·    قرآن در اول فهرست باشد.

·    فهرست بر اساس ترتیب الفبایی باشد.

·    اطلاعات کتابنامه برای هر کتاب به این ترتیب نوشته می ­شود: نام کتاب، نام مولف، نام مترجم یا مصصح یا محقق، محل انتشار: ناشر، نوبت چاپ، تاریخ انتشار.

·    اطلاعات کتابنامه برای هر پایان­نامه به این ترتیب نوشته می ­شود: عنوان پایان ­نامه، نام نویسنده، استاد راهنما، استاد مشاور، مرکز علمی پشتیبان، سال دفاع.

·    اطلاعات کتابنامه برای هر مقاله به این ترتیب نوشته می ­شود: عنوان مقاله، نام نویسنده، نام مجله، نام صاحب امتیاز، سال انتشار، شماره مجله. 

·    اطلاعات کتابنامه برای هر سایت به این ترتیب نوشته می ­شود: عنوان مطلب، نام نویسنده، نام سایت، آدرس سایت، تاریخ درج مطلب در سایت یا تاریخ مراجعه به سایت برای اخذ مطلب.

ماده22: ترتیب صفحات مقاله به صورت ذیل تنظیم می ­گردد:

1.    عنوان (صفحه عنوان مانند برگ ضمیمه شماره هفت تهیه می­شود)

2.    بسم الله الرحمن الرحیم

3.    فهرست

4.    چکیده

5.    کلید واژه

6.    متن

7.    نتیجه گیری

8.    پیشنهادهای پژوهشی

9.    ضمائم

10.              کتاب نامه

دستور العمل تدوین مقاله پایانی سطح دو در تاریخ  93/6/20 با 22 ماده به تصویب رسید و با عنایت به ابلاغ مدیر محترم مرکز تخصّصی از تاریخ فوق، لازم  الاجراست.

 



[1]. آیین نامه آموزش سطح دو رشته­ های تخصصی مصوب تاریخ 1392/10/14.


 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر:
 

خروج